Tükendi
Gelince Haber Ver2013 senesinden beri yapılan ÖABT İNGİLİZCE sınavı ve sınavın Edebiyat alanı içeriği yıllar içerisinde değişti ve dönüştü. Son 5 senedir yapılan sınavları temel alacak olursak, İngilizce Edebiyat alanından gelen 10 soru olduğunu ve konuların şu şekilde dağılım gösterdiğini görmekteyiz:
1. Literature and Language: Figures of Speech (Edebiyat ve Dil: Söz Sanatları)
2. Literary Forms and Genres (Edebi Biçim ve Türler)
3. Elements and Devices of Textual Analysis (Metin İncelemesinde Kullanılan Öğeler ve Edebi Araçlar)
4. Literary Periods and Authors (İngilizce Edebiyatta Dönemler ve Yazarlar)
5. Literary Movements (Edebi Akımlar)
6. Literature and Language Teaching (Edebiyat ve Dil Öğretimi)
ÖABT İngilizce’de neden İngilizce Edebiyat alanından sorular var?
ÖABT bir alan sınavı olsa da, öncelikle dil yeterliliğinizi her yönden ölçen zorlu bir dil sınavı. Ve bir dildeki yeterlilik ve yetkinliğin önemli göstergelerinden biri de o dilde yazılmış edebiyatı anlayabilmek olsa gerek; yani, bir dilin edebiyatını anlamak, o dili iyi bilmek demek. ÖABT’deki birincil amaçlarınızdan biri de, öğretmek üzere yıllardır eğitimini aldığınız İngilizce dilini iyi bildiğinizi ve anladığınızı gösterebilmek olduğuna göre, edebiyat alanı ile ilgili sorular, özellikle de söz sanatları konusundan gelenler, sizlere dil yetkinliğinizi kanıtlama fırsatı sunar.
Diğer yandan, dil ve edebiyat arasındaki güçlü bağ, İngilizce Öğretmeni adayları olarak edebiyatı bir miktar anlamanızı gerektiriyor. Günlük hayatta konuştuğumuz dil, yazdığımız mesajlar, izlediğimiz dizi ya da filmler, okuduğumuz kitaplar, sosyal ve profesyonel ilişkilerimiz de dilden ve edebiyattan bağımsız düşünülemez. Lütfen edebiyatı yalnızca kalın romanlar okumak ya da yazar isimlerini ezbere bilmek olarak algılamaktan kaçının. Bunun yerine, daha yapıcı bir bakış açısı benimsemek ve bu çalışmanın kendinizi ve dil becerilerinizi geliştirmek amacına hizmet edeceğini düşünmek ÖABT’ye hazırlanırken işlerinizi kolaylaştırabilir.
En önemlisi ise şu, edebiyat bir dili öğretirken başvurabileceğimiz en önemli ‘authentic’ yani özgün materyal kaynağı. ÖABT’de de neredeyse her sene çıkan bir kavram olarak ‘authenticity’, dilin gerçek yaşamda nasıl kullanıldığını yansıtan, doğal (yapay olmayan; dil öğretimi için geliştirilmiş olmayan) materyaller veya aktiviteleri ifade eder. ‘Authentic’ materyaller ve aktiviteler, öğrencilere dilin gerçek dünyada nasıl kullanıldığına dair daha gerçekçi bir perspektif sunar. Bu sayede, öğrenciler dil becerilerini günlük yaşamda daha etkili bir şekilde kullanabilirler. Bu konuyu, üçüncü bölümümüz olan “Literature and EFL” başlığı altında daha detaylı bir şekilde inceleyeceğiz.
ÖABT İngilizce hazırlığında İngilizce Edebiyat alanına nasıl çalışmalısınız?
Siyasi tarih ile ilgili (krallar, kraliçeler, savaşlar vs.) herhangi bir sorumluğunuz bulunmadığını, yalnızca edebiyatı etkileyen belli başlı önemli tarihi olayları bilmeniz gerektiğini hatırlayınız.
Edebiyat tarihinin dönemlerinin kronolojisini ve bu dönemlerin en temel özelliklerini ve en önemli yazarlarını bilmeniz yeterli olacaktır. Bu kitabın sonunda yer alan tablolar, en temel kavramların yer aldığı birer referans kaynağı olarak, sizlere çalışmalarınızda kolaylık sağlamak için tasarlandılar.
Söz sanatları ve edebi araçlar zamanla kafanızda oturacaktır. Bol soru çözerek kendinize zaman veriniz ve soru açıklamalarını dikkatle okuyunuz.
Piyasada, akademik olarak yetkin ve yeterli olmayan kimselerce yazılmış pek çok kitap mevcut ve ne yazık ki, son derece ileri düzey söz sanatlarının amatör ve yanlış biçimlerde sorulduğunu ve bilgi kirliği yaratıldığını gözlemliyoruz. Başka bir eser içerisinde, bu kitapta görmediğiniz bir söz sanatı ya da kavramla karşılaşırsanız, o soruyu gönül rahatlığıyla göz ardı etmenizi öneririz. Çalışırken detaya girmekten kaçınınız.
Son olarak, sınav öncesinde çıkmış sorular üzerinde detaylı bir çalışma yaptığınızdan emin olun.
İÇİNDEKİLER;
CHAPTER 1
PART 1: LITERARY GENRES & FORMS | 3 |
I. POETRY | 4 |
I.I. Elements of Poetry | 4 |
1. Verse | 4 |
2. Metre | 4 |
3. Rhythm | 4 |
4. Line and Stanza | 5 |
5. Enjambment | 5 |
6. Speaker and Addressee | 6 |
7. Tone and Mood | 6 |
I.II. Types and Forms of Poetry | 6 |
1. Sonnet | 6 |
2. Elegy | 7 |
3. Dramatic Monologue | 7 |
4. Ode | 7 |
5. Hymn | 7 |
6. Ballad | 8 |
7. Epic | 8 |
8. Mock-epic | 8 |
9. Haiku | 9 |
10. Limerick | 9 |
11. Clerihew | 10 |
12. Acrostic | 10 |
13. Pastoral Poem | 10 |
14. Didactic Poem | 11 |
15. Lyric Poem | 11 |
16. Dramatic poetry | 11 |
I.III. Sound Devices Used in Poetry | 12 |
1. Rhyme | 12 |
2. Onomatopoeia | 12 |
3. Alliteration & Assonance | 13 |
4. Consonance | 14 |
5. Pun | 15 |
I.IV. Common Figures of Speech in Poetry | 16 |
1. Metaphor & Simile | 16 |
2. Personification | 18 |
3. Hyperbole & Understatement | 19 |
4. Paradox & Oxymoron | 20 |
5. Metonymy & Synecdoche | 21 |
6. Allusion | 22 |
7. Euphemism | 22 |
8. Imagery | 23 |
9. Irony & Sarcasm | 24 |
10. Rhetorical Question | 25 |
11. Apostrophe | 26 |
12. Anaphora | 26 |
13. Chiasmus | 26 |
I.V. Poetry & English Language Teaching | 27 |
II. PROSE | 28 |
II.I. Types of Non-fictional Prose | 29 |
1. Biography & Auto-biography | 29 |
2. Essay & Article | 29 |
3. Essays in Literature | 29 |
4. Essays in Language Teaching | 30 |
5. Other Types of Non-fictional Prose | 30 |
II.II. Types of Fictional Prose | 31 |
1. Short Story | 31 |
2. Novella | 31 |
3. Novel | 31 |
II.III. Types of Novels | 32 |
1. Bildungsroman (Coming-of-Age Novel) | 32 |
2. Epistolary Novel | 32 |
3. Gothic Novel | 32 |
4. Realistic Novel (Novel of Manners) | 33 |
5. Historical Novel | 33 |
6. Picaresque Novel | 33 |
7. Fantasy Novel | 34 |
8. Science-fiction | 34 |
9. Sentimental Novel | 36 |
10. Romantic Novel | 36 |
11. Psychological Novel | 36 |
12. Adventure Novel | 36 |
13. Detective Novel or Mystery Novel | 37 |
14. Anti-novel | 37 |
II.IV. Other Types of Prose Fiction | 37 |
1. Fable | 37 |
2. Parable | 37 |
3. Legend | 38 |
4. Folktale | 38 |
5. Fairy Tale | 38 |
6. Romance | 38 |
7. Myth | 39 |
III. DRAMA | 40 |
III.I. Elements and Techniques in Drama | 41 |
1. Play and Playwright | 41 |
2. Stage Directions | 41 |
3. Act and Scene | 41 |
4. Music and Spectacle | 41 |
5. Chorus | 41 |
6. Aside and Soliloquy | 41 |
7. The Unities | 42 |
8. Deus Ex Machina | 42 |
III.II. Types of Drama | 42 |
III.II.I. Tragedy | 42 |
III.II.II. Comedy | 47 |
III.II.III. Other Dramatic Forms | 49 |
PART 2: ELEMENTS OF A NARRATIVE | 51 |
II.I. Theme | 51 |
II.II. Setting, Atmosphere, and Tone | 51 |
II.III. Narration and Perspective | 51 |
1. First-Person Narration | 52 |
2. Second-Person Narration | 52 |
3. Third-Person Narration | 53 |
II.IV. Conflict | 54 |
1. Person vs. Person | 54 |
2. Person vs. Self | 54 |
3. Person vs. Society | 55 |
4. Person vs. Nature | 55 |
II.V. Motif | 55 |
II.VI. Suspense | 55 |
II.VII. Plot and Structure | 56 |
II.VII.I Parts of a Plot: The Five Key Stages | 56 |
II.VII.II. Types of Plots | 58 |
II.VIII. Characters | 59 |
II.VIII.I. Character Types by Function in the Narrative | 59 |
II.VIII.II. Character Types by Nature | 63 |
PART 3: LITERARY DEVICES IN STORYTELLING | 65 |
1. Flashback | 65 |
2. Flash-Forward | 66 |
3. Foreshadowing | 66 |
4. In Medias Res | 67 |
5. Authorial Intrusion | 67 |
6. Stream of Consciousness | 67 |
7. Metafiction | 68 |
8. Magic Realism | 69 |
9. Comic Relief | 69 |
10. Pastiche | 69 |
11. Symbol | 70 |
12. Anachronism | 71 |
13. Deus Ex Machina | 71 |
CHAPTER 2
I. THE OLD ENGLISH PERIOD (c.450-1066) | 75 |
I.I. Historical Background | 75 |
I.II. Old English Poetry | 75 |
1. Caedmon’s Hymn (c. 7th century) | 76 |
2. The Dream of the Rood (c. 8th-10th century) | 76 |
3. The Wanderer (c. 9th-10th century AD) | 76 |
4. The Seafarer | 76 |
5. The Wife’s Lament | 77 |
6. Beowulf (c. 1000 AD) | 77 |
I.III. Old English Prose | 77 |
1. Venerable Bede (c. 673-735) & The Ecclesiastical History of the English People | 77 |
2. Alfred the Great (c. 848-899) & The Anglo-Saxon Chronicle | 78 |
II. THE MIDDLE (MEDIEVAL) ENGLISH PERIOD (1066-1500s) | 79 |
II.I. Historical and Literary Background | 79 |
II.II. Middle English Poetry | 79 |
1. Geoffrey Chaucer & The Canterbury Tales (late 14th century) | 79 |
2. William Langland & The Vision of Piers the Plowman (late 14th century) | 80 |
3. Sir Gawain and the Green Knight (late 14th century) | 80 |
II.III. Middle English Prose | 80 |
1. Sir Thomas Malory & The Death of Arthur (late 15th century) | 81 |
II.IV. Middle English Drama | 81 |
1. The Second Shepherds’ Play (15th century) | 81 |
2. Everyman (late 15th century) | 82 |
III. THE RENAISSANCE PERIOD (16th and Early 17th Centuries) | 83 |
III.I. Historical and Literary Background | 83 |
III.II. Renaissance Poetry | 84 |
1. Sonnet Tradition in the Elizabethan Era | 84 |
2. Cavalier and Metaphysical Poetry in 17th Century | 84 |
3. John Milton & The Paradise Lost (1667) | 85 |
III.III. Renaissance Prose | 85 |
1. Sir Thomas More & Utopia | 85 |
2. Sir Francis Bacon & the Essay | 85 |
3. Thomas Nashe & the First Picaresque Novel | 86 |
III.IV. Renaissance Drama | 86 |
1. William Shakespeare (b.1564) | 86 |
2. Christopher Marlowe (b.1564) | 87 |
3. Ben Jonson (b.1572) | 87 |
4. Others | 87 |
IV. THE RESTORATION AND THE 18th CENTURY (1660 – 1785) | 88 |
IV.I. Historical and Literary Background | 88 |
IV.II. Restoration & 18th-Century Poetry | 88 |
1. John Dryden (b. 1631) | 89 |
2. Alexander Pope (b.1688) | 89 |
3. The Churchyard School | 89 |
IV.III. Restoration & 18th-Century Prose | 90 |
1. John Dryden (b. 1631) | 90 |
2. Alexander Pope (b.1688) | 90 |
3. Daniel Defoe (b.1660) | 91 |
4. Jonathan Swift (b.1667) | 91 |
5. Samuel Richardson (b.1689) | 91 |
6. Henry Fielding (b.1707) | 92 |
7. Laurence Sterne (b.1713) | 92 |
8. Other Notable Writers | 92 |
IV.IV. Restoration & 18th-Century Drama | 93 |
1. John Dryden (b.1631) | 93 |
2. William Congreve (b.1670) | 93 |
3. Oliver Goldsmith (b.1728) | 93 |
4. Others | 94 |
V. THE ROMANTIC PERIOD (1785-1830) | 95 |
V.I. Historical and Literary Background | 95 |
V.II. Romantic Poetry | 95 |
1. William Blake (b.1757) | 95 |
2. Robert Burns (b.1759) | 96 |
3. William Wordsworth (b.1770) | 96 |
4. Samuel Taylor Coleridge (b.1772) | 96 |
5. Lord Byron (b.1788) | 97 |
6. Percy Bysshe Shelley (b.1792) | 97 |
7. John Keats (b.1795) | 97 |
V.III. Romantic Prose | 98 |
1. Horace Walpole (b.1717) | 98 |
2. Ann Radcliffe (b.1764) | 98 |
3. Sir Walter Scott (b.1771) | 98 |
4. Jane Austen (b.1775) | 98 |
5. Thomas De Quincey (b.1785) | 99 |
6. Mary Shelley (b.1797) | 99 |
7. Edgar Allan Poe (b.1809) | 99 |
V.IV. Romantic Drama | 100 |
1. Lord Byron (b.1788) | 100 |
2. Percy Bysshe Shelley (b.1797) | 100 |
VI. THE VICTORIAN AGE (1830-1901) | 101 |
VI.I. Historical and Literary Background | 101 |
VI.II. Victorian Poetry | 101 |
1. Elizabeth Barrett Browning (b.1806) | 102 |
2. Robert Browning (b.1812) | 102 |
3. Lord Alfred Tennyson (b.1809) | 102 |
4. Dante Gabriel Rossetti (b.1828) | 102 |
5. Gerard Manley Hopkins (b.1844) | 102 |
VI.III. Victorian Prose | 103 |
Early Victorian Prose: Realism | 103 |
Late Victorian Prose: Naturalism and Aestheticism | 104 |
Other Notable Victorian Writers | 105 |
VI.IV. Transcendentalism in American Literature (1830s-1860s) | 105 |
VI.V. Victorian Drama | 106 |
1. Oscar Wilde (b.1854) | 106 |
VII. THE 20th-CENTURY AND CONTEMPORARY ENGLISH LITERATURE | 107 |
VII.I. Historical and Literary Background | 107 |
VII.II. Spotlight on 20th-Century American Literature | 107 |
VII.III. Twentieth Century English Poetry | 108 |
1. T.S. Eliot (b.1888) & Modernist Poetry | 108 |
2. War Poetry | 108 |
3. Confessional Poetry in American Literature | 109 |
4. Other Influential 20th Century Poets | 110 |
VII.IV. Twentieth Century English Prose | 111 |
1. Joseph Conrad (b.1857) | 112 |
2. H.G. Wells (b.1866) | 112 |
3. Jack London (b.1876) | 113 |
4. E. M. Forster (b.1879) | 113 |
5. Virginia Woolf (b.1882) | 114 |
6. James Joyce (b.1882) | 115 |
7. D.H. Lawrence (b.1885) | 115 |
8. J. R. R. Tolkien (b.1892) | 116 |
9. Aldous Huxley (b.1894) | 116 |
10. F. Scott Fitzgerald (b.1896) | 117 |
11. William Faulkner (b.1897) | 117 |
12. Ernest Hemingway (b.1899) | 118 |
13. John Steinbeck (b.1902) | 118 |
14. George Orwell (b.1903) | 119 |
15. Graham Greene (b.1904) | 119 |
16. William Golding (b.1911) | 120 |
17. J. D. Salinger (b.1919) | 120 |
18. Doris Lessing (b.1919) | 121 |
19. Chinua Achebe (b.1930) | 121 |
20. Margaret Drabble (b.1939) | 122 |
21. Salman Rushdie (b.1947) | 122 |
22. Others | 123 |
VII.V. Twentieth-Century Drama | 124 |
1. George Bernard Shaw (b.1856) | 125 |
2. Bertolt Brecht (b.1898) & Epic Theatre | 125 |
3. Samuel Beckett (b.1906) & Theatre of the Absurd | 126 |
4. Harold Pinter (b.1930) & Comedy of Menace | 127 |
5. John Osborne (b.1929) & Kitchen-sink Drama | 128 |
6. In-yer-face Theatre (1990s) | 129 |
MOVEMENTS AND PHILOSOPHIES IN ENGLISH LITERATURE IN CHRONOLOGICAL ORDER | 131 |
(1) Classicism | 131 |
(2) Humanism | 131 |
(3) Cavalier Poetry | 132 |
(4) Metaphysical Poetry | 132 |
(5) Enlightenment | 132 |
(6) Rationalism | 133 |
(7) Neoclassicism | 133 |
(8) The Churchyard (or Graveyard) School of Poetry | 134 |
(9) Romanticism | 134 |
(10) Pantheism | 134 |
(11) Transcendentalism | 135 |
(12) Realism | 135 |
(13) Naturalism | 135 |
(14) Aestheticism | 136 |
(15) Pre-Raphaelitism | 136 |
(16) Existentialism | 137 |
(17) Fascism | 137 |
(18) Modernism | 137 |
(19) Post-modernism | 138 |
(20) Post-colonialism | 138 |
(21) Absurdism | 138 |
(22) Surrealism | 139 |
(23) Expressionism | 139 |
(24) Kitchen-Sink Realism & The Angry Young Men | 140 |
(25) In-yer-face Theatre | 140 |
(26) The Lost Generation | 140 |
(27) Harlem Renaissance | 140 |
(28) Beat Generation | 141 |
(29) Imagism | 141 |
TOP WRITERS & WORKS FOR İ-ÖABT STUDIES | 143 |
Old & Middle English | 143 |
Renaissance (16th & 17th Century) | 143 |
Restoration (18th Century) | 143 |
Romantic (Early 19th Century) | 143 |
Victorian (19th Century) | 144 |
20th Century | 144 |
CHAPTER 3
PART 1: BENEFITS OF USING LITERATURE IN THE EFL CLASSROOM | 147 |
(1) Cultural Enrichment | 147 |
(2) Language Mastery | 147 |
(3) Critical Thinking | 147 |
(4) Authentic Language Experience | 148 |
(5) Comprehensive Skill Development | 148 |
(6) Writing Proficiency | 148 |
(7) Emotional Intelligence | 148 |
(8) Motivation and Engagement | 149 |
(9) Genre and Style Awareness | 149 |
(10) Real-world Application | 149 |
PART 2: POTENTIAL CHALLENGES & SOLUTIONS IN USING LITERATURE FOR EFL | 151 |
(1) Complex Language and Vocabulary | 151 |
(2) Cultural and Historical References | 151 |
(3) Varied Student Interest and Engagement | 152 |
(4) Challenges in Subjective Interpretation | 153 |
(5) Time-Intensive Nature of Literary Study | 153 |
(6) Text Suitability and Availability | 154 |
(7) Translation and Simplification Complexities | 155 |
(8) Need for Additional Materials | 155 |
(9) Varying Analytical Skills | 156 |
(10) Curriculum Integration | 156 |